Het Britse bedrijf Lunaz heeft aangekondigd intenties te hebben om klassieke superluxe auto’s om te bouwen tot elektrische wagens, om ze zo toekomstbestendig te maken. En wij vinden dat een fantastisch idee!

Eigenaar van het bedrijf David Lorenz liep al een tijdje rond met het idee om klassieke wagens het milieuvriendelijke blok mee te geven. Dit idee kwam nadat hij met zijn auto met pech langs de kant van de weg stond, wachtende op een sleepwagen. Zijn wens was om zijn droomauto, de Jaguar XK120 uit 1953 te kunnen rijden, maar dan aangedreven door een elektrisch blok. En laat dit nou net de eerste auto zijn die in ontwikkeling gaat bij Lunaz.

Het proces begint met een complete inspectie van de gehele auto, waarna elke bocht wordt gewogen om de gewichtsverdeling van de auto in kaart te brengen. Uiteindelijk worden de motor en aandrijving uit de auto gevist.

De Jaguar zal een 80kWh-batterijpakket meekrijgen en twee motoren, die bij elkaar 375 pk naar de banden zullen begeleiden. Het opladen zal snel verlopen en de remmen zullen regeneratief werken. Eveneens zullen er gemakken opzitten zoals cruise- en tractiecontrole.

Niet alleen de Jaguar zal onder handen genomen worden. Er is ook al een concept gereed om de Rolls-Royce Phantom V uit 1961 onder handen te nemen, net zoals de Rolls-Royce Cloud uit 1956. Deze zullen een 120kWh-batterijpakket krijgen.

Leuke ideeën, maar wie gaat dit technisch allemaal uitvogelen? Daar hoeven we ons geen zorgen om te maken, want de technische leiding is in handen van voormalig Renault F1-directeur Jon Hilton, die Fernando Alonse tot twee keer toe F1-kampioen wist te maken en het bedrijf is gevestigd in Silverstone. Klinkt allemaal wel goed.

De auto’s krijgen de uitstraling van vroeger, en het energielabel en luxe van nu. Zo zal er airconditioning inzitten, verwarmingssystemen, opgewaardeerde remmen, ophanging en verbeterde besturing. De beleving van het ‘tanken’ gaat niet helemaal verloren, want je plugt de stekker op de plek in waar nu de tankdop zit.

De prijs dan, niet geheel onbelangrijk. Deze zullen natuurlijk aardig aan de hoge kant zijn, vanwege de innovatie en beperkte oplage welke er in het begin geproduceerd zullen worden. Verwacht wordt dat de prijs niet onder de €400.000,- zullen liggen.

Foto’s: TopGear UK

 

Laat een bericht achter