Waarbij we vorige week nog zorgeloos de winkels inliepen om kleren te komen, leven we nu in een periode die er eerder uitziet als een apocalyptische wereld dan een lekkere lente die voor de deur staat. Ook de luxe modemerken reageren op het virus, daar waar zij wat meer bij machten zijn om een handje te helpen. Dit is wat ze doen.

Vorige week heeft het gear-merk Patagonia als één van de eerste ketens aangekondigd al haar deuren te sluiten om verspreiding van het virus te voorkomen en haar personeel gewoon door te betalen.

Enkel deuren sluiten is zeker niet het enige wat ze doen. Zo gebruiken ze ook eigen middelen om de wereld te voorzien van producten waar nu schaarste in heerst. De machte Franse luxeconglomeraat LVMH (o.a. Louis Vuitton, Hublot, Kenzo) heeft haar middelen ingezet om wereldwijd haar parfumlijn om te dopen tot de productie van desinfectiemiddelen dat gratis wordt verspreid.

Italië, dat op dit moment het zwaarst getroffen gebied ter wereld is, heef ook daar de modewereld in beweging gebracht en daar zijn ook mooie gebaren gedaan. Zo heeft Versace €200.000,- gedoneerd aan het San Raffaele-ziekenhuis in Milaan.

Giorgio Armani heeft ook geld gedoneerd aan drie lokale ziekenhuizen en de Civil Agency, een lokale autoriteit die noodsituaties beheert.

Miuccia Prada en echtgenoot Patrizio Bertelli, van grootmacht Prada, dragen ook hun steentje bij. Zij hebben zes intensive care-afdelingen geschonken in lokale ziekenhuizen.

Moncler, wellicht iets minder bekend, doneert maar liefst €10 miljoen om een ziekenhuis te bouwen in Milaan, het epicentrum van de crisis.

Gezegd moet worden dat het uiterst respectvol is en zeer veel respect verdiend dat grote modemerken en andere grote franchisers zo hun steentje bijdragen voor het grote goed en alle commerciële gedachten aan de kant zetten. Daartegenover staat ook helaas dat veel kleine retailers de komende maanden ongetwijfeld grote verliezen gaan lijden.

Foto: Dreamjob

Laat een bericht achter