Hoewel er geen toiletpapier meer in de schappen ligt en men zo’n beetje begint te watertanden bij een blik hondenvoer, hebben de rijken der aarde hele andere zorgen aan hun hoofd. Als ze zich willen verplaatsen naar een ander werelddeel, staan er in deze tijden van crisis bijna geen privéjets meer in de hangars.

Welgestelde reizigers die normaal wel akkoord gaan met hun publieke, commerciële vlucht in de eersteklas coupé, tasten nu toch wel iets dieper in hun buidel. Bedrijven die privéjets verhuren zien een aanzienlijke piek in de vraag naar hun vervoersmiddel. Niet alleen is het risico verminderen naar de kans op het virus de oorzaak, maar ook de complete stillegging van het luchtruim door grote vliegmaatschappijen draagt hieraan bij.

Niet alleen bedrijven en kleine particulieren leggen hun reservering van een vliegtuig vast, maar ook complete groepsevacuaties vinden hun heil in het huren van een privéjet.

Het is niet goedkoop om te reizen met een privéjet, maar als je met een complete groep de hort op gaat, kan dit nog wel eens behoorlijk concurreren met de commerciële lijnvluchten. Als voorbeeld: de kosten van een retourvlucht van New York naar Londen op een Gulfstream IV met 12 zitplaatsen is ongeveer $140.000,-. Prop je het vliegtuig vol tot aan maximale capaciteit aan passagiers, dan komt dit behoorlijk in de buurt van de $10.000,- die je normaal kwijt bent om eersteklas te vliegen met een compleet ligbed aan boord van een commerciële lijnvlucht.

Het gros van de reserveringen is van grote en middelgrote bedrijven die zakelijk naar hun fabrieken of winkels moeten afreizen. Toch zien de bedrijven ook een stijging van aanvragen voor gezinsvakanties.

Voor de vliegbedrijven zijn dit dus goede tijden, want niet alleen de vaste klanten willen kosten wat kost toch kunnen reizen, maar ook een hoop nieuwe klanten melden zich. En eenmaal geproefd aan het privé vliegen, maakt dat ze dit vaker gaan doen. Toch maar eens proberen dus.

Bron en foto: The Jakarta Post

Laat een bericht achter