Dus over een paar jaar kunnen we een Uber per vliegtuig bestellen, of drone, waarmee je van A naar B gaat? Heel gaaf! Alleen dan nu het volgende probleem: waar moet je in godsnaam in de drukke stad landen?

Een vraag die producenten druk bezighoudt. Ze zijn nu bezig om uit te zoeken waar de zogenaamde ”vertiports” in drukke steden kunnen komen. Het ontlasten van het verkeer op de weg is natuurlijk een groot voordeel, maar je kunt je medereizigers moeilijk op 10 meter hoogte uit het toestel gooien. Tenminste, niet voordat ze betaald hebben.

Leuk feitje; in 2019 waren er maarliefst 200 eVTOL-vliegtuigen in ontwikkeling (electric Vertical TakeOff and Landing). Erg fijn, maar in drukke steden moeten ze kunnen landen. Twee grootmachten, Uber en Hyundai, houden zich nu bezig met deze vraag aangezien de taxidienst via de lucht nog echt maar enkele jaren van ons weg is.

Als eerste moeten de vertiports zich in de buurt van andere soorten transportknooppunten begeven. Je stapt dus uit de drone, waarbij je het laatste gedeelte van je reis gemakkelijk via trein/auto kan afleggen. Het reizen per lucht is dan ook het meest voor de hand liggend en interessant als het regionaal gebeurd en niet lokaal. Van deur tot deur is een voorlopig nog een utopie, tenzij dit particulier straks zijn opwachting maakt. Daarnaast zullen alle Skyports, zoals ze ook genoemd worden, een intensief lokaal proces ondergaan. Het moet namelijk een minimale impact hebben op de omgeving. En uiteindelijk moet het natuurlijk veilig zijn.

Een oplossing kan zijn om de vertiports te maken op het water. Met een driedelige constructie – aanlegsteiger, parkeerplaats en terminal – kan het landen en opstijgen via een platform op het water de beste oplossing bieden voor deze dienst. Het is ontwerp dat hiervoor al klaarligt is praktisch, veilig en milieuvriendelijk. Daarbij is de overlast die het kan veroorzaken zoals bijvoorbeeld het geluid en de vele vluchten, beperkt worden tot een minimum.

De foto’s van de ontwerpen zien er gaaf uit en het idee is veelbelovend, maar toch zullen er meerdere partijen bij betrokken zijn om dit alles te kunnen realiseren. Denk aan bijvoorbeeld een gemeente, de fabrikanten van de drones en de inwoners van de stad waar deze vertiports in de toekomst moeten komen.

Laat een bericht achter