Als het aan de medewerkers van het bedrijf MIB ligt (Manchester Institute of Biotechnology), dan vliegt binnen aanzienlijke tijd elke luchtmaatschappij op, jawel, zeewater! Ze beweren dat ze de schone biobrandstof binnen een paar jaar op de markt kunnen brengen.

Het zou de redding zijn voor vele wereldsterren die de druk voelen van de wereld dat ze met hun privéjet de globale oppervlakken trotseren; vliegen op zeewater. Greta Thunberg horen we in de wandelgangen ook al opgelucht ademhalen. Mag ze ein-de-lijk met het vliegtuig van het ene protest naar het andere. En daarbij kan ze ook nog eens de vliegtuigen en hun oude vervuilende motoren buiten beschouwing laten.

Er zijn nog meer voordelen te benoemen. Het is niet alleen een schone brandstof, gemaakt van waterbacteriën, maar het is ook nog eens kosteneffectief en heeft geen invloed op het leven in de zee.

Momenteel is de luchtvaart goed voor ruim 2 procent van het wereldaandeel in het broeikaseffect. De luchtvaartindustrie heeft beloofd om ten opzichte van 2005 in 2050 50% minder uitstoot te veroorzaken. Echter was in 2018 nog geen 0,01% van de industrie actief met biobrandstoffen. Veelal de reden dat dit nog steeds veel duurder is dan fossiele brandstof.

MIB kan hier dus een goede slag in slaan. Bacteriën uit zeewater zijn niet 100% schoon, want er is nog steeds CO2-uitstoot, maar het is biobrandstof dat wel degelijk veel schoner is dan de huidige fossiele brandstof en ook nog een verdere stap is dan batterij-gedreven vliegtuigen.

Foto: Icon Aircraft

Laat een bericht achter